Školní poradenské pracoviště
Školní poradenské pracoviště (dále ŠPP)
poskytuje odborné poradenské, intervenční a konzultační služby pro žáky, jejich zákonné zástupce a pedagogy.
Práce ŠPP je zaměřena na prevenci rizikového chování a školní neúspěšnosti, dále na podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, žáků z odlišného kulturního prostředí a žáků nadaných a mimořádně nadaných.
Členové ŠPP jsou ředitelka školy, výchovný poradce, školní metodik prevence, školní speciální pedagog a školní psycholog. Pravidelně, jedenkrát za měsíc se koná schůze členů ŠPP. Služby ŠPP jsou bezplatné.
Přehled poradenských služeb
Školní psycholog
- Poskytuje psychickou podporu a poradenství žákům v obtížných životních situacích.
- Poskytuje žákům pomoc při obtížích se zvládáním učiva.
- Poskytuje konzultace a poradenství rodičům (zákonným zástupcům) žáků, při řešení náročných životních situací, nebo při problémech se zvládáním nároků učiva.
- Poskytuje poradenství učitelům pro práci se žáky.
- Pracuje s třídními kolektivy na co nejlepší kvalitě vztahů.
- Pomáhá a spolupracuje při řešení celé řady situací, vzniklých na škole a to v případě, že bude jeho pomoc žádoucí.
- Provádí depistáž žáků nadaných a mimořádně nadaných, žáků s SVP
- Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními (PPP, SPC) a dalšími institucemi aktivními v oblasti poradenství a prevence
- Vedení záznamů v povinné dokumentaci a dalších potřebné evidence
Na školního psychologa se mohou žáci školy obrátit například v těchto případech:
- Tíží je situace ve třídě. Cítí se sami a mají pocit, že je ostatní nechápou. Nemají ve třídě kamarády. Někdo jim ubližuje, nebo si všimli, že někdo jiný někomu ubližuje a není jim to lhostejné. Mají pocit, že jsou terčem posměchu.
- Snaží se, chtěli by, ale stále se jim nedaří mít pěkné známky. Mají obtíže s pochopením učiva.
- Mají trápení v rodině, mají pocit, že si nerozumíte s rodiči nebo sourozenci. Pokud jim zemřel někdo blízký, nebo se cítí osaměle.
- I v případě i jiných okolností, které je v životě trápí a nevědí si s nimi rady.
- Pokud prožili něco nepříjemného, na co musí myslet, mají z něčeho obavy. Ocitl se v situaci, které nerozumí.
- Je pro ně obtížné navazovat přátelství a vztahy s vrstevníky.
Na školního psychologa se mohou rodiče (zákonní zástupci) našich žáků obrátit v těchto případech:
- Mají pocit, že přes veškerou snahu jejich dítě ve škole selhává.
- Všimli si u svého dítěte znepokojujících změn v chování.
- Dítě se svěřilo s problémy ve škole, které považují za závažné.
- V případě častých konfliktů s dítětem, s jejichž řešením si nevědí rady.
- V případě problémů v komunikaci s dítětem, obavách že jako rodič „selže“.
- Pokud se vyskytly jakékoliv problémy, které dle rodičů (zákonných zástupců), spadají do kompetencí psychologa.
Na školního psychologa se mohou učitelé a školní asistenti obrátit v případech:
- Všimli si znepokojujících změn v chování žáka.
- Zaznamenali nápadné potíže žáka při zvládání nároků učiva.
- Řeší konflikty s žákem/ky, které jsou svým charakterem natolik složité, že by je rádi zkonzultovali.
- Mají v komunikaci se žákem/ky/zákonnými zástupci a uvítali by pomoc při vzájemné spolupráci.
- Ve třídě nepanují dobré vztahy, kvalitní atmosféra pro práci s žáky.
- Vyskytlo se podezření na šikanu.
- V případě problémů osobního charakteru, které by mohly negativně ovlivnit výuku.
- V případě podezření na syndrom vyhoření.
Výchovný poradce, metodik prevence
- Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci sociálně patologických jevů (záškoláctví, násilí, vandalismus, sexuální zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního a kriminálního chování) ve spolupráci s výchovným poradce a školním psychologem.
- Tvorba minimálního preventivního programu a jeho každoroční vyhodnocení.
- Spoluúčast při metodickém vedení činnosti učitelů školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů (vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem problémových projevů chování, preventivní práce s třídními kolektivy) ve spolupráci s třídními učiteli a výchovným poradcem.
- Vedení databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně-patologických jevů (orgány státní správy, střediska výchovné péče, PPP, zdravotnická zařízení, policie, orgány sociální péče, centra krizové intervence apod.) a koordinace spolupráce s těmito orgány, kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště v případu výskytu sociálně patologických jevů ve spolupráci s vedením školy.
- Zajišťování nových informací o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách programů a projektů a předávání těchto informací pedagogům školy.
- Podpora vedení třídnických hodin (pomoc při tvorbě plánu třídnických hodin, práce s pravidly a třídním kolektivem, konzultace s pedagogy, pozorování problematického chování žáků ve třídách a následné řešení či intervence s žáky nebo pedagogy.
- Zajišťování a zprostředkování diagnostiky a poradenství při řešení výchovných a výukových obtíží žáků ve spolupráci s třídními učiteli, školním psychologem, metodikem prevence a odbornými pracovišti.
- Zajišťování a vyřizování agendy přijímacího řízení na víceletá gymnázia.
- Poradenství pro žáky a rodiče při odvolacím řízení v případě neúspěšné volby
Speciální pedagog
- Vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a orientační diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka.
- Poskytování dlouhodobé i krátkodobé speciálně pedagogické péče pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, individuální práce s těmito žáky.
- Provádění speciálně pedagogických činností reedukačních, kompenzačních a stimulačních.
- Participace na vytváření individuálních vzdělávacích plánů v kooperaci s třídním učitelem, vedením školy, zákonnými zástupci.
- Průběžné vyhodnocování účinnosti podpůrných opatření, příp. navrhování a konzultování jejich následné úpravy.
- Příprava a průběžná úprava podmínek pro integraci žáků se SVP, koordinace speciálně pedagogických aktivit na škole.
- Úprava školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů.
- Koordinace a metodické vedení asistentů pedagoga a školních asistentů, konzultace a metodické činnosti pro pedagogy školy.
- Konzultace a poradenská činnost pro zákonné zástupce žáků školy.
- Předmět speciálně – pedagogické péče.
Kontakty:
Školní psycholog: Mgr. Silvie Kreiselová
Email: psychologzsmajetin@gmail.com
Konzultační hodiny:
(pro objednané po osobní, nebo tel. dohodě)
Pátek: 08:00 – 12:00
Metodik prevence, výchovný poradce a speciální pedagog: Mgr. Ivana Tihelková
Email: ivana.tihelkova@seznam.cz
Konzultační hodiny: pro objednané po osobní, nebo tel. dohodě)
Pondělí – pátek 6:30 – 7:15