Drobečková navigace

Úvod > Základní škola > Školní poradenské pracoviště

Školní poradenské pracoviště

 

Školní poradenské pracoviště (dále ŠPP)

 poskytuje odborné poradenské, intervenční a konzultační služby pro žáky, jejich zákonné zástupce a pedagogy.

Práce ŠPP je zaměřena na prevenci rizikového chování a školní neúspěšnosti, dále na podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, žáků z odlišného kulturního prostředí a žáků nadaných a mimořádně nadaných.

Členové ŠPP jsou ředitelka školy, výchovný poradce, školní metodik prevence, školní speciální pedagog a školní psycholog. Pravidelně, jedenkrát za měsíc se koná schůze členů ŠPP. Služby ŠPP jsou bezplatné.

 

Přehled poradenských služeb

 

Školní psycholog

  • Poskytuje psychickou podporu a poradenství žákům v obtížných životních situacích.
  • Poskytuje žákům pomoc při obtížích se zvládáním učiva.
  • Poskytuje konzultace a poradenství rodičům (zákonným zástupcům) žáků, při řešení náročných životních situací, nebo při problémech se zvládáním nároků učiva.
  • Poskytuje poradenství učitelům pro práci se žáky.
  • Pracuje s třídními kolektivy na co nejlepší kvalitě vztahů.
  • Pomáhá a spolupracuje při řešení celé řady situací, vzniklých na škole a to v případě, že bude jeho pomoc žádoucí.
  • Provádí depistáž žáků nadaných a mimořádně nadaných, žáků s SVP
  • Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními (PPP, SPC) a dalšími institucemi aktivními v oblasti poradenství a prevence
  • Vedení záznamů v povinné dokumentaci a dalších potřebné evidence

Na školního psychologa se mohou žáci školy obrátit například v těchto případech:

  • Tíží je situace ve třídě. Cítí se sami a mají pocit, že je ostatní nechápou. Nemají ve třídě kamarády. Někdo jim ubližuje, nebo si všimli, že někdo jiný někomu ubližuje a není jim to lhostejné. Mají pocit, že jsou terčem posměchu.
  • Snaží se, chtěli by, ale stále se jim nedaří mít pěkné známky. Mají obtíže s pochopením učiva.
  • Mají trápení v rodině, mají pocit, že si nerozumíte s rodiči nebo sourozenci. Pokud jim zemřel někdo blízký, nebo se cítí osaměle.
  • I v případě i jiných okolností, které je v životě trápí a nevědí si s nimi rady.
  • Pokud prožili něco nepříjemného, na co musí myslet, mají z něčeho obavy. Ocitl se v situaci, které nerozumí.
  • Je pro ně obtížné navazovat přátelství a vztahy s vrstevníky.

Na školního psychologa se mohou rodiče (zákonní zástupci) našich žáků obrátit v těchto případech:

  • Mají pocit, že přes veškerou snahu jejich dítě ve škole selhává.
  • Všimli si u svého dítěte znepokojujících změn v chování.
  • Dítě se svěřilo s problémy ve škole, které považují za závažné.
  • V případě častých konfliktů s dítětem, s jejichž řešením si nevědí rady.
  • V případě problémů v komunikaci s dítětem, obavách že jako rodič „selže“.
  • Pokud se vyskytly jakékoliv problémy, které dle rodičů (zákonných zástupců), spadají do kompetencí psychologa.

 

Na školního psychologa se mohou učitelé a školní asistenti obrátit v případech:

  • Všimli si znepokojujících změn v chování žáka.
  • Zaznamenali nápadné potíže žáka při zvládání nároků učiva.
  • Řeší konflikty s žákem/ky, které jsou svým charakterem natolik složité, že by je rádi zkonzultovali.
  • Mají v komunikaci se žákem/ky/zákonnými zástupci a uvítali by pomoc při vzájemné spolupráci.
  • Ve třídě nepanují dobré vztahy, kvalitní atmosféra pro práci s žáky.
  • Vyskytlo se podezření na šikanu.
  • V případě problémů osobního charakteru, které by mohly negativně ovlivnit výuku.
  • V případě podezření na syndrom vyhoření.

Výchovný poradce, metodik prevence

  • Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci sociálně patologických jevů (záškoláctví, násilí, vandalismus, sexuální zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního a kriminálního chování) ve spolupráci s výchovným poradce a školním psychologem.
  • Tvorba minimálního preventivního programu a jeho každoroční vyhodnocení.
  • Spoluúčast při metodickém vedení činnosti učitelů školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů (vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem problémových projevů chování, preventivní práce s třídními kolektivy) ve spolupráci s třídními učiteli a výchovným poradcem.
  • Vedení databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně-patologických jevů (orgány státní správy, střediska výchovné péče, PPP, zdravotnická zařízení, policie, orgány sociální péče, centra krizové intervence apod.) a koordinace spolupráce s těmito orgány, kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště v případu výskytu sociálně patologických jevů ve spolupráci s vedením školy.
  • Zajišťování nových informací o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách programů a projektů a předávání těchto informací pedagogům školy.
  • Podpora vedení třídnických hodin (pomoc při tvorbě plánu třídnických hodin, práce s pravidly a třídním kolektivem, konzultace s pedagogy, pozorování problematického chování žáků ve třídách a následné řešení či intervence s žáky nebo pedagogy.
  • Zajišťování a zprostředkování diagnostiky a poradenství při řešení výchovných a výukových obtíží žáků ve spolupráci s třídními učiteli, školním psychologem, metodikem prevence a odbornými pracovišti.
  • Zajišťování a vyřizování agendy přijímacího řízení na víceletá gymnázia.
  • Poradenství pro žáky a rodiče při odvolacím řízení v případě neúspěšné volby

Speciální pedagog

  • Vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a orientační diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka.
  • Poskytování dlouhodobé i krátkodobé speciálně pedagogické péče pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, individuální práce s těmito žáky.
  • Provádění speciálně pedagogických činností reedukačních, kompenzačních a stimulačních.
  • Participace na vytváření individuálních vzdělávacích plánů v kooperaci s třídním učitelem, vedením školy, zákonnými zástupci.
  • Průběžné vyhodnocování účinnosti podpůrných opatření, příp. navrhování a konzultování jejich následné úpravy.
  • Příprava a průběžná úprava podmínek pro integraci žáků se SVP, koordinace speciálně pedagogických aktivit na škole.
  • Úprava školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů.
  • Koordinace a metodické vedení asistentů pedagoga a školních asistentů, konzultace a metodické činnosti pro pedagogy školy.
  • Konzultace a poradenská činnost pro zákonné zástupce žáků školy.
  • Předmět speciálně – pedagogické péče.

Kontakty:

Školní psycholog: Mgr. Silvie Kreiselová

Email: psychologzsmajetin@gmail.com

Konzultační hodiny:

(pro objednané po osobní, nebo tel. dohodě)

Pátek:  08:00 – 12:00

 

Metodik prevence, výchovný poradce a speciální pedagog: Mgr. Ivana Tihelková

Email: ivana.tihelkova@seznam.cz

Konzultační hodiny: pro objednané po osobní, nebo tel. dohodě)

Pondělí – pátek 6:30 – 7:15